Ajankohtaista

  • Kausi 2011

06.06.2011 19:13:17

Ahvenisto - Suomen ratojen keulakuva!

Raimo ja Porsche GT3 Cup
Matti Alamäki voittaa Ahvenistolla v.1989.
Formula Renaultit Ahveniston lähtösuoralla.

Ahveniston harjulla kilpailtiin jo olympiakesänä 1952.
Lajeina olivat tuolloin kesäolympialaistemme nykyaikaisen 5-ottelun ratsastus- ja maastojuoksuosiot. Uudessa maauimalassa myös uimahyppääjät kävivät kilpailujaan.

* Tässä tärkeimpiä tähdenvälejä Ahveniston radasta Hämeenlinnassa, jossa siis ajetaan 11-12.6. pitkähkön tauon jälkeen legendaariset Ahveniston Vauhtipäivät.

* Rata valmistui v.1967 ja on pituudeltaan 3040 metriä.

* Statukseltaan kovin kilpailu ajettiin 5.9.1967, kun MM-osakilpailussaan olivat F2-autot. Kuljettajina mm. Jim Clark, Graham Hill, Jack Brabham ja Niki Lauda.

* Vuosina 1973-75 myös road racingin MM-osakilpailut 750cc-luokassa Ahvenistolla.

* 80-luvulla Ahveniston Vauhtipäivillä lähes poikkeuksetta 15-20.000 katsojaa. Super Star Camarot ja Super Saloonit kuljettajinaan mm. Keke Rosberg ja Henri Toivonen vetonauloina.

* Tampereen Urheiluautoilijat ry. toimi Vauhtipäivien järjestäjänä ja otti koviakin riskejä laittaessaan rahaa kiinni muun muassa Kekeen, Henkkaan ja heidän vuokrakilpakalustoonsa. Kun päälle toteutettin iskevä markkinointi, yleisö noteerasi laadun ja Ahveniston lippuluukuilla TamUA:n kassakone kilkatti!
Missä ovat järjestelypuolen reippaat riskinottajat tänä päivänä!?

* Keken Tähtien Kisa, jossa olivat mukana mm. Laffitte, De Angelis, Daly, Serra ja tietenkin Keke ottivat mittaa suomalaisista, Markku Alenin johtamista rallitähdistä BMW-siviiliautoilla käydyissä kilpailuissa. Yleisöä yli 40.000! Katsomaan jonottavien autojen letka ylsi vanhaa 3-tietä etelään aina Riihimäelle saakka!

* Keke ajoi 12.8.1984 Williams FW07- autollaan rataennätyksen 1.10.00, jota ei sen koommin ole päästy lähellekään.

* Porschen ennätys Markus Palttalalla GT3 Cup S - autolla 1.18.004 ja Fredrik Rosilla GT3 Cup - autolla 1.18.923.
Ero Henri Toivosen Porsche 962:lla ajamaan aikaan 1.18.160 ei ole suuri, Palttala on sitä paitsi selkeästi nopeampikin! Autot ja varusteet ovat kovasti kehittyneet 962:n ajoista.

* Helsingin Urheiluautoilijat ry. järjesti puolestaan vuosia EM-rallycrossarjan osakilpailun kesän kynnyksellä ja yleisöä oli aina n.20.000 maksanutta. Matti Alamäki, Martin Schanke, Olle Arnesson ja kumppanit huudattivat yleisöä maaottelutyyliin!

* Myöskin "Keken perilliset" eli Häkkinen, Lehto, Salo ja Räikkönen ovat hakeneet Formula Fordeilla vauhtinsa Ahvenistolta.

* Ahveniston kovin kilpailija maan ykkösradan tittelistä oli Keimola. Yhtä äkkiä Ahveniston rooli olikin vaalia Keimolan mainetta ja perinnettä, kun Keimola suljettiin ikuisiksi ajoiksi erittäin kevein perustein. Asuntoja, joita piti rakentaman radan tuntumaan, ei koskaan tullut ja kisaäänet eivät tänä päivänä enää haittaisi lainkaan, kun 24/7 kohiseva moottoritiekin kulkee ihan radassa kiinni....

*Relaa Racing on siis ajamassa 11.-12.6. äärimmäisen kunniakkaassa ympäristössä!
LOPUKSI: käypä lukemassa myös tuore Relaa-blogi!!